Конкурс на заміщення вакантної посади
Зимноводівська сільська рада ПОВТОРНО оголошує конкурс на заміщення вакантної посади спеціаліста І категорії (з питань будівництва). 







Збірка відповідей на запитання
щодо порядку надання населенню 
житлових субсидій











Київ, червень 2018 року
Зміст
Вступ 3
Визначення термінів і скорочень, які вживаються у запитаннях і відповідях 4
Запитання щодо обчислення сукупного доходу 5
Запитання щодо призначення субсидій на понаднормову площу житла 9
Запитання щодо визначення членів сім’ї осіб зі складу домогосподарства 10
Запитання щодо термінів призначення / припинення / поновлення субсидій 13
Запитання щодо повернення коштів невикористаних і зайве нарахованих субсидій 14
Запитання щодо обмеження права на призначення субсидій на житлові приміщення великої площі 16
Запитання щодо обмеження права на субсидію через володіння транспортними засобами 17
Запитання щодо обмеження права на субсидію через володіння майном 18
Запитання щодо призначення субсидій з урахуванням фактично проживаючих осіб 19
Запитання щодо призначення субсидій особам без доходів 22
Запитання щодо права на субсидію в залежності від сплати ЄСВ 31
Запитання щодо призначення субсидій з урахуванням перебування за кордоном більше 60 днів 34
Запитання щодо деяких особливостей роботи комісії 37
Запитання щодо порядку роботи 38
Запитання щодо обов’язкового платежу домогосподарства 40
Запитання щодо житлово-комунальних послуг, на які надається субсидія 40
Запитання щодо призначення субсидій на розділені особові рахунки 42
Інші запитання щодо порядку надання житлових субсидій 42
Вступ
Однією з ключових реформ, які здійснюються Урядом України у соціальній сфері, є реформування системи надання житлових субсидій, її вдосконалення, спрощення та підвищення ефективності.
З 1 травня 2018 року впроваджується новий порядок призначення житлових субсидій, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 р. № 329).
Забезпечити впровадження нових механізмів надання субсидій, якісну та прозору роботу дозволить високий рівень професіоналізму працівників органів соціального захисту населення, ґрунтовне розуміння ними порядку призначення та надання державної допомоги на оплату житлово-комунальних послуг.
На підтримку Міністерства соціальної політики в його роботі щодо реформування системи житлових субсидій Світовий банк разом з фондом ESMAP здійснюють ряд заходів, спрямованих на підвищення ефективності роботи та фахового рівня працівників органів соціального захисту населення, до компетенції яких належить реалізація завдань з надання громадянам державної підтримки в оплаті житлово-комунальних послуг.
Зокрема, з метою надання допомоги фахівцям органів соціального захисту населення підготовлена ця збірка. Вона складена з відповідей на запитання працівників органів соціального захисту населення щодо порядку надання житлових субсидій, який впроваджується з травня 2018 року. Усі відповіді узгоджені з профільними структурними підрозділамиМіністерства соціальної політики України. 
Збірку підготовлено на замовлення Світового Банку консультантом з питань соціального захисту населення Валентиною Войтенко.

Визначення термінів і скорочень, які вживаються у запитаннях і відповідях
Декларація – Декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії,затверджена наказом Міністерства соціальної політики України 02 травня 2018 року № 604
Заява – Заява про призначення житлової субсидії, затвердженанаказом Міністерства соціальної політики України 02 травня 2018 року № 604
Комісія – комісія, утворена районними, районними у мм. Києві і Севастополі держадміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад
Положення - Положенняпро порядок призначення житлових субсидій, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 р. № 329)
Субсидія, житлова субсидія - субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива
АТО – антитерористична операція на сході України(операція об’єднаних сил)
ВПО - внутрішньо переміщена особа
ДФС – Державна фіскальна служба України
ЄДАРП – Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги
ЄСВ - Єдиний соціальний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок в Україні, збір якого здійснюється в системі загальнообов'язкового державного страхування в обов’язковому порядку та на регулярній основі
ЛКК - лікарсько-консультативна комісія
ОСББ - об’єднання співвласників багатоквартирного будинку
ПФУ - Пенсійний фонд України
ФОП - фізична особа-підприємець



Запитання щодо обчислення сукупного доходу
Чи враховуються в дохід суми, які щомісячно виплачуються Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань?
Чи застосовується ця норма у разі отримання на дитину виплати відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок загибелі працівника, що пов’язане з виконанням ним трудових обов’язків?
Які види страхових виплат, що призначаються фондами соціального страхування, включаються до сукупного доходу?
Відповідно до пункту 10Положення під час призначення житлової субсидії враховуються допомога по безробіттю, інші страхові виплати, які призначаються фондами соціального страхування.
До сукупного доходу не враховуються суми, які виплачуються в порядку відшкодування шкоди, заподіяної працівникові за ушкодження його здоров’я, що пов’язане з виконанням ним трудових обов’язків.
Усі інші види страхових виплат, що призначаються фондами соціального страхування, включаються до сукупного доходу під час призначення субсидій.

Чи враховуються до сукупного доходу аліменти у разі, якщо батько дитини входить до складу домогосподарства?
Або батько зареєстрований окремо та перебуває у повторному шлюбі?
Відповідно до пункту 10 Положення до сукупного доходу не враховуються аліменти, отримані на дітей.
Зазначена норма введена з метою підтримки сімей з дітьми.
Зокрема, якщо аліменти сплачує батько, який проживає окремо від дитини і не перебуває у шлюбі з матір’ю дитини, їх суми не включаються в дохід домогосподарства, в якому проживає дитина.
Якщо батько сплачує аліменти на дитину, але проживає у спільному з дитиною домогосподарстві, його дохід не зменшується на суму аліментів, які він сплачує. Разом з тим ці суми не враховуються в дохід особі, яка їх отримує, тобто суми аліментів не враховуються двічі в дохід домогосподарства. 
У яких випадках пенсія у зв’язку з втратою годувальника, інші види пенсії і соціальних виплат, які отримує опікун (піклувальник) на підопічних дітей та/або на недієздатних осіб, враховуються в сукупний дохід домогосподарства?
Відповідно до пункту 8 Положення у разі коли в житлових приміщеннях (будинках) зареєстровані неповнолітні діти, які залишилися без батьківської опіки (піклування), та/або недієздатні особи працездатного віку, над якими встановлено опіку, житлова субсидія призначається за заявою опікуна (піклувальника) і розраховується виходячи з розміру пенсії у зв’язку з втратою годувальника та інших видів пенсії і соціальних виплат, які отримує опікун (піклувальник) на підопічних дітей та/або на недієздатних осіб.
При цьому у разі його звернення за призначенням житлової субсидії за зареєстрованим місцем проживання  розміри пенсії у зв’язку з втратою годувальника та інших видів пенсії і соціальних виплат, які отримує опікун (піклувальник) на підопічних дітей та/або на недієздатних осіб, не враховуються в сукупний дохід опікуна (піклувальника).
Доходи, які отримуються на підопічних дітей, не включаються до сукупного доходу домогосподарства ще в одному випадку, зазначеному у пункті 9 Положення, а саме:
До складу домогосподарств, які є дитячими будинками сімейного типу (з моменту їх створення) та прийомними сім’ями, а також сім’ями (крім багатодітних сімей), в яких не менше року проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування, за рішенням комісії можуть включатися діти, які не зареєстровані в такому житловому приміщенні (будинку), але які фактично в ньому проживають.
Під час призначення житлової субсидії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на дітей - членів домогосподарства, які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому проживають. При цьому доходи таких дітей (у разі наявності) в сукупний дохід домогосподарства не враховуються.
Протягом періоду, за який беруться доходи для розрахунку житлової субсидії, особа лише 1 місяць отримувала пенсію та має дохід від оренди земельного паю. Як врахувати доходи при призначенні житлової субсидії?
Житлова субсидія призначається на загальних підставах у разі якщо у будь-якому місяці (місяцях) періоду, за який враховуються доходи, особа отримувала пенсію незалежно від кількості місяців, протягом яких такий дохід отримувався.
У наведеному випадку до сукупного доходу враховуються:
дохід від здачі в оренду земельного паю, фактично отриманий за період врахування доходів;
розмір нарахованої пенсії за місяць, що передує місяцю, з якого призначається житлова субсидія.
Як розраховувати дохід особи, яка не працює і не навчається і на початок періоду, за який враховуються доходи, ще була неповнолітньою, а на кінець періоду досягла 18-річного віку?
Відповідно до пункту 6 Положення право на призначення житлової субсидії з урахуванням наявності і розміру доходів визначається для осіб, які  досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи.
Оскільки на початок періоду, за який враховуються доходи, наведена у запитанні особа не досягла 18-річного віку, факт відсутності у неї доходів на момент призначення житлової субсидії не впливає на право домогосподарства на її отримання.
При цьому до сукупного доходу домогосподарства враховуються фактично отримані такою особою доходи за період врахування доходів.
Отримувач субсидії є самозайнятою особою (адвокат). Такі особи не є приватними підприємцями – платниками єдиного податку 1, 2, 3 групи. При цьому не враховується і дохід, отриманий управлінням на запит до ДФС. Який дохід маємо враховувати при розрахунку субсидії?
Звертаємо увагу, що дохід, отриманий самозайнятою особою, інформацію про який подано ДФС на запит структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, не враховується лише у випадку, коли така особа є фізичною особою - підприємцем, яка обрала спрощену систему оподаткування, і її дохід обчислюється відповідно до групи платника єдиного податку незалежно від відомостей про доходи, наданих ДФС.
Дохід фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, враховується на підставі даних ДФС.
На момент звернення за призначенням субсидії особа є фізичною особою - підприємцем на спрощеній системі оподаткування. У період, за який враховуються доходи для призначення субсидії, не працювала. Чи має вона право на субсидію?
Якщо так, який дохід повинен бути врахований при розрахунку субсидії?
Якщо протягом періоду, за який враховуються доходи, зазначена особа не мала доходів, вона не має права на призначення субсидії на загальних підставах.
Якщо у наведених випадках комісією прийнято рішення про призначення субсидії, в розрахунок сукупного доходу домогосподарства включається середньомісячний дохід таких осіб у розмірі:
- одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, - в окремих випадках за рішенням комісії у разі, коли такі особи перебувають у складних життєвих обставинах;
- двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, - у разі призначення житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива і оплату житлово-комунальних послуг;
- трьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, - в усіх інших випадках.
Як рахувати доходи особі, яка в ІІІ, ІV кварталах 2017 року мала заробітну плату і сплачувала внески,  а станом на 01.05.2018 року є фізичною особою-підприємцем на спрощеній системі оподаткування?
У наведеному випадку враховуються ті доходи, які особа отримувала протягом періоду, за який враховуються доходи.
Як рахувати доходи особі, яка в ІІІ, ІV кварталах 2017 року була фізичною особою - підприємцем 2 категорії,  а станом на 01.05.2018 року припинила свою діяльність?
У конкретному наведеному випадку середньомісячний дохід особи за ІІІ, ІV квартали 2017 року враховується як для платників єдиного податку другої групи – в розмірі двох мінімальних заробітних плат.
Дитина навчалася в школі, в травні 2017 року виповнилося 18 років, червень-серпень відсутні доходи з вересня вступила до вищого навчального закладу, отримує стипендію. Як в такому випадку  врахувати доходи?
На загальних підставах (без винесення рішення на розгляд комісії) субсидії призначаються, якщо особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії, протягом такого періоду отримували хоча б один із таких видів доходу, як пенсію, стипендію, допомогу при народженні (усиновленні) дитини, допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомогу по догляду за особами з інвалідністю I і II групи внаслідок психічного розладу, допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомогу по безробіттю.
Згідно з роз’ясненнями Мінсоцполітики, наданими листом від 29.05.2018 № 10019/0/2-18/56, житлова субсидія призначається на загальних підставах у разі якщо у будь-якому місяці (місяцях) періоду, за який враховуються доходи, відповідні особи отримували хоча б один із вищезазначених видів доходу незалежно від кількості місяців, протягом яких такий дохід отримувався.
Середньомісячний дохід таких осіб обчислюється на підставі фактично отриманих такими особами доходів протягом періоду, за який враховуються доходи.
Чи повинні громадяни пенсійного віку, які отримують пенсію за межами України, надавати довідки про отримані ними пенсії та їх розмір у гривневому еквіваленті?
Відповідно до пункту 13 Положення у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту, до Декларації додаються довідки про доходи. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру.
Пенсіонери, які отримують пенсію за межами України, мають надати довідку про доходи, якою може бути довідка про розмір призначеної (виплаченої) пенсії або виписка з банку, через який отримується пенсійна виплата.
Доходи, отримані в іноземній валюті, перераховуються в грошову одиницю, що діє в Україні, за курсом Національного банку України на дату їх отримання.
Яким чином призначається субсидія та як враховується дохід, якщо член сім’ї працює в АР Крим, і його доходи декларуються без довідки?
Відповідно до пункту 13 Положення у разі неможливості підтвердити доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру.
Разом з тим, при розгляді можливості призначення житлової субсидії у наведеному випадку право визначається з урахуванням того, чи сплатила зазначена особа  єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому ніж мінімальний, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії.
Як обраховується дохід інтернів?
Відповідно до Положення про спеціалізацію (інтернатуру) випускників вищих медичних і фармацевтичних закладів освіти III-IV рівнів акредитації медичних факультетів університетів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров'я України від 19 вересня 1996 р. № 291, інтернатура є обов'язковою формою післядипломної підготовки випускників всіх факультетів медичних і фармацевтичних вищих закладів освіти III-IV рівнів акредитації медичних факультетів університетів незалежно від підпорядкування та форми власності, після закінчення якої їм присвоюється кваліфікація лікаря (провізора) - спеціаліста певного фаху.
Інтернатура проводиться в очно-заочній формі навчання і поділяється на такі частини:
очне навчання - на кафедрах медичних (фармацевтичних) вищих  закладів  освіти  III-IV рівнів акредитації медичних факультетів університетів і закладів медичної  (фармацевтичної) післядипломної освіти;
 стажування в базових установах і закладах охорони здоров'я, де заробітна плата лікарям (провізорам)- інтернам протягом всього періоду навчання сплачується за рахунок закладів (установ), в які вони зараховані лікарями (провізорами) - інтернами, або закладом (установою), з яким укладено трудовий договір, у розмірі, встановленому чинним законодавством.
Враховуючи зазначене, за час проходження очної частини навчання дохід інтернів обчислюється як дохід осіб, які навчаються за денною формою навчання у вищих навчальних закладах. За час проходження стажування дохід інтернів обчислюється як дохід інших працюючих осіб.
До середньомісячного доходу осіб, які беруть (брали) безпосередню участь у проведенні антитерористичної операції (операції об’єднаних сил), та/або до середньомісячного доходу членів їх сімей не враховуються: отримані ними у період безпосередньої участі у проведенні антитерористичної операції (операції об’єднаних сил) грошове забезпечення та інші виплати.
Чи можливо буде за даними ДФС визначити суми, отримані у період безпосередньої участі у проведенні АТО (наприклад 2 місяці участь в АТО, інші - служба за контрактом за межами АТО)?
На сьогоднідані, які надає ДФС про доходи військовослужбовців, не містять ознак щодо отримання таких доходів під час безпосередньої участі у проведенні антитерористичної операції (операції об’єднаних сил).
У такому випадку громадянин має надати документальне підтвердження того, що ці доходи отримані під час безпосередньої участі у проведенні антитерористичної операції (операції об’єднаних сил).
Аналогічний підхід застосовується і при врахуванні доходів від реалізації молока.
Як розрахувати дохід особи, яка припинила/розпочала підприємницьку діяльність (спрощена система оподаткування) в періоді, за який враховуються доходи?
У наведеному випадку середньомісячний дохід  зазначеної особи має розраховуватися на підставі двох різних періодів її діяльності: за період ведення підприємницької діяльності – відповідно до групи платника податків, за інший період – відповідно до отриманих доходів з урахуванням норм пункту 12 Положення.
Запитання щодо призначення субсидій на понаднормову площу житла
Чи можна призначити субсидію на понаднормову площу особі, яка отримує пенсію за вислугою років або військову пенсію?
Пунктом 5 Положення визначено, що громадяни, які отримують пенсію за віком,  належать до непрацездатних непрацюючих осіб, які проживають самі і яким житлову субсидію може бути призначено на понаднормову площу житла.
Громадяни, які отримують пенсію за вислугою років або пенсію військовослужбовців, досягли пенсійного віку, встановленого законом для цих категорій осіб, і тому призначені їм пенсії є пенсійними виплатами за віком.
Чи можна призначити субсидію на понаднормову площу особі, яка має право на отримання пенсії за віком, але отримує пенсію у зв’язку з втратою годувальника?
Пунктом 5 Положення визначено, що до непрацездатних непрацюючих осіб, які проживають самі і яким житлову субсидію може бути призначено на понаднормову площу житла, належать:
особи, які не досягли повноліття;
громадяни, які отримують пенсію за віком або по інвалідності;
громадяни, які отримують державну соціальну допомогу особі, яка не має права на пенсію, та особам з інвалідністю;
громадяни, які отримують тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату.
Отже, чинним Положенням не передбачено право щодо призначення субсидії на понаднормову площу для громадян, які отримують пенсію у зв’язку з втратою годувальника.
Чи можна призначити субсидію на понаднормову площу особі, яка отримує державну соціальну допомогу особам  з  інвалідністю  з  дитинства?
Пунктом 5 Положення визначено, що до непрацездатних непрацюючих осіб, які проживають самі і яким житлову субсидію може бути призначено на понаднормову площу житла, належать:
особи, які не досягли повноліття;
громадяни, які отримують пенсію за віком або по інвалідності;
громадяни, які отримують державну соціальну допомогу особі, яка не має права на пенсію, та особам з інвалідністю;
громадяни, які отримують тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату.
Отже, чинним Положенням не передбачено право щодо призначення субсидії на понаднормову площу для громадян, які отримують державну соціальну допомогу особам  з  інвалідністю  з  дитинства.
Чи може бути прийняте комісією позитивне рішення щодо призначення субсидії на понаднормову площу житла, якщо у непрацюючого пенсіонера є доходи від здачі земельної ділянки (земельного паю) в оренду?
Відповідно до пункту 5 Положення в окремих випадках за рішеннями комісій житлові субсидії на норму, яка перевищує встановлену законодавством соціальну норму житла, можуть призначатися непрацездатним непрацюючим особам, які проживають самі.
Наявність у такої особи інших, крім пенсії або допомоги, доходів, не пов’язаних з працевлаштуванням, не обмежує право таких осіб на призначення субсидії на понаднормову площу житла, але може бути врахована комісією при розгляді такого питання.При цьому остаточне обґрунтоване рішення має прийматися комісією з урахуванням всіх обставин, що склалися.
Запитання щодо визначення членів сім’ї осіб зі складу домогосподарства

Відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 р. № 329), з 1 травня 2018 року при призначенні житлових субсидій враховуються майновий стан, зайнятість та доходи членів сімей осіб зі складу домогосподарства, які не зареєстровані у цьому домогосподарстві. 
Відомості про таких членів сімей зазначаються в Декларації і можуть впливати на право домогосподарства на призначення субсидії, а доходи цих осіб враховуються при розрахунку розміру субсидії. 
Якщо в Декларації зазначені члени сім’ї, які не зареєстровані за адресою цього домогосподарства, але відомості про них задекларовані не в повному обсязі, житлова субсидія не може бути призначена. Якщо відповідні відомості протягом 30 днів з дня подання заяви не додані громадянином, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення приймає рішення про відмову в призначенні житлової субсидії.
При визначенні осіб, які належать до членів сім’ї, слід керуватися нормою статті 3 Сімейного кодексу України:
Сім'ю складають особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки.
Подружжя вважається сім'єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв'язку з навчанням, роботою, лікуванням, необхідністю догляду за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно.
Дитина належить до сім'ї своїх батьків і тоді, коли спільно з ними не проживає.
Ураховуючи зазначену норму, до членів сім’ї, які можуть проживати окремо, належать: чоловік, дружина, їх неповнолітні діти. 
Відповідно до роз’яснення, наданого листом Мінсоцполітики від 21.05.2018 № 9668/0/2-18/56, доходи того з батьків, який не зареєстрований та не проживає разом з дитиною, не включаються до сукупного доходу домогосподарства, в якому проживає дитина, за умови документального підтвердження проживання дитини з іншим з батьків. Такий же підхід застосовується у випадку, коли батьки дитини не зареєстрували шлюб.
Якщо будь-хто з батьків дитини позбавлений батьківських прав, така особа не може бути членом сім’ї дитини, оскільки згідно із законодавством втрачає права, засновані на спорідненості з дитиною (Стаття 166 Сімейного кодексу України).
В складі сім’ї неповнолітня дитина. З батьком дитини мати не проживає, шлюб розірвано та батько не зареєстрований в домогосподарстві. Чи вносити дані батька дитини в розділ ІІ декларації про доходи і витрати осіб які звернулися за призначенням житлової субсидії?
Чи враховуються при розрахунку житлової субсидії доходи колишнього чоловіка, у разі наявності спільної дитини?
Чи вважати членом сім’ї особу, яка записана батьком дитини але з сім’єю не проживає і не перебуває в шлюбі з матір’ю дитини?
У наведених випадках з метою призначення субсидії батько не вважається членом сім’ї.  Відомості про нього не вносяться до Декларації і не враховуються під час призначення субсидії.
За договором оренди у житловомуприміщенні проживають жінка, яка перебуває у шлюбі, та її дитина. При призначенні субсидії чи необхідно враховувати доходи чоловіка, який за договором оренди з родиною не проживає, що підтверджується актом обстеження матеріально-побутових умов?
У наведеному прикладі чоловік є членом сім’ї. Відомості про нього мають бути внесені до Декларації і будуть враховані під час призначення субсидії.
Чи враховується в сукупний дохід  батьків стипендія дитини віком від 18 до 23 років у разі коли вона навчається за денною формою навчання і її місце реєстрації відмінне від місця реєстрації її батьків ?
Оскільки особа повнолітня, вона з метою призначення субсидії не розглядається як член сім’ї батьків.
За призначенням субсидії звернулась студентка віком від 18 до 23 років денної форми навчання, яка зареєстрована одна. Чи враховуються  доходи  її батьків до  її середньомісячного  сукупного доходу?
Оскільки у наведеному прикладі студентка є повнолітньою особою, доходи її батьків, які проживають окремо, не враховуються під час призначення їй субсидії.
Чи враховуються доходи батьків, якщо за призначенням житлової субсидії звертається студент, якому не виповнилося 18 років та зареєстрований у гуртожитку за місцем навчання?
При призначенні субсидії неповнолітнім студентам, які проживають у гуртожитках, враховуються доходи членів їх сім’ї (батьків).
Якщо батько дитини (батьки дитини в розлученні) не має доходів і перебуває за кордоном більше 60 діб, чи мають такі домогосподарства право на субсидію?
У наведеному випадку з метою призначення субсидії батько не вважається членом сім’ї.  Відомості про нього не вносяться до Декларації і не враховуються під час призначення субсидії.
За призначенням субсидії звернулась громадянка Д., яка зареєстрована одна, алеперебуває в шлюбі  з чоловіком, який зареєстрований один окремо за іншою адресою,  і теж бажає отримати субсидію за своїм місцем реєстрації. 
Чи при розрахунку субсидії  гр. Д.  враховуються доходи  її чоловіка,  а при розрахунку субсидії за адресою чоловіка  враховуються доходи гр. Д.  (як дружини) у разі одночасного призначення субсидії за двома адресами?
У разі призначення субсидії за обома адресами враховуються доходи і чоловіка, і дружини.
Заявниця - внутрішньо переміщена особа. При визначенні осіб, які належать до членів її сім’ї, враховувати тих осіб, які фактично проживають за даною адресою, чи керуватися статтею 3 Сімейного Кодексу України?
Під час призначення житлової субсидії враховуються доходи членів сім’ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються (пункт 9 Положення).
У наведеному в запитанні випадку при визначенні права на субсидію і розрахунку її розміру мають враховуватися члени сім’ї, які проживають за іншою адресою.
На час звернення за призначенням субсидії дитині виповнилось 18 років, чи будуть враховуватись з травня 2018 року доходи її батьків, якщо дитина була неповнолітня у період врахування доходів при призначенні субсидії?
Пунктом 9 Положення визначено, що житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства.
До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.
Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.
Відповідно до пункту 10 Положення для розрахунку житлової субсидії враховуються доходи членів домогосподарства, членів сім’ї особи із складу домогосподарства, зазначених у пункті 9 Положення, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються такі доходи.
Оскільки на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія, дитина набула повноліття, доходи і відомості про її батьків, які проживають окремо, не впливають на призначення субсидії.
Запитання щодо термінів призначення / припинення / поновлення субсидій
В абзаці 13 пункту 22 Положення  зазначено, що у випадках, зазначених в абзацах четвертому — восьмому цього пункту, житлову субсидію після подання нових заяви та декларації може бути призначено лише на наступний опалювальний (неопалювальний) сезон за рішенням комісії. В абзаці 15 пункту 22 Положення зазначено, що у випадках, зазначених в абзацах четвертому — сьомому цього пункту, житлову субсидію після подання нових заяви та декларації може бути поновлено протягом сезону її призначення за рішенням комісії. Як на практиці застосовувати ці норми?
У зазначених випадках комісія приймає рішення стосовно того, поновлювати надання субсидії чи призначати субсидію на наступний опалювальний (неопалювальний) з урахуванням конкретних обставин, що склалися.
З якого місяця припиняється надання субсидії за заявою громадянина, якому вона призначена: з місяця, наступного за місяцем подання заяви, або з місяця, вказаного у заяві?
Якщо в заяві про припинення надання субсидії не вказано дату, з якої громадянин просить її припинити, за замовчанням застосовується норма, визначена пунктом 7 Положення, а саме: надання субсидії за рішенням комісії припиняється з місяця, наступного за місяцем подання заяви.
Якщо в заяві громадянин вказав дату, з якої хоче припинити надання субсидії, комісія розглядає питання припинення надання субсидії з вказаної у заяві дати.
Які дії органів соціального захисту у разі неповідомлення одержувачем субсидії про зміни у складі сім’ї:  проводиться перерахунок розміру субсидії в межах терміну призначення, як це передбачено пунктом 17 Положення (отримання за запитом уточненої інформації про склад зареєстрованих), чи надання субсидії припиняється, як це передбачено пунктом 22 Положення (неповідомлення про обставини, зазначені у пункті 16 Положення протягом 30 календарних днів)?
Громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов’язаний протягом 30 календарних днів проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про обставини для перерахунку призначеної житлової субсидії, зокрема :
зміну складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) членів домогосподарства;
зміни у складі сім’ї члена домогосподарства (пункт 16 Положення).
Якщо виявлено, що громадянин не надав органу соціального захисту населення таке повідомлення, надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється з місяця, наступного за місяцем, в якому це виявлено (пункт 22 Положення).
Відповідно до пункту 22 Положення субсидія припиняється  у разі  неповідомлення протягом 30 календарних днів про обставини, зазначені у пункті 16 Положення, зокрема здійснення купівлі на суму понад 50 тис. грн. Чи припиняється субсидія у разі неповідомлення у визначений термін про здійснення купівлі, якщо даний факт вплине на право отримання субсидії лише при призначенні на наступний термін?
Громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов’язаний протягом 30 календарних днів проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про обставини для перерахунку призначеної житлової субсидії, зокрема, про здійснення купівлі, оплати послуг, набуття права власності на майно в інший законний спосіб на суму більше 50 тис. гривень (пункт 16 Положення з посиланням на пункт 6 Положення).
Якщо повідомлення про зазначені обставини надійшло вчасно, воно буде враховане при визначенні права домогосподарства на призначення субсидії на наступний період.
Якщо виявлено, що громадянин не надав органу соціального захисту населення таке повідомлення, надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється з місяця, наступного за місяцем, в якому це виявлено (пункт 22 Положення).
Чи припиняти субсидію у випадку коли особа отримувала компенсаційну виплату по догляду на дату звернення за субсидією, однак, така виплата була припинена на підставі акту обстеження?
Припинення будь-якої виплати без зміни соціального статусу її отримувача протягом періоду, на який призначено житлову субсидію,  не є підставою для припинення надання субсидії.
Пунктом 22 Положення визначено, що надання раніше призначеної субсидії припиняється за рішенням комісії у разі коли домогосподарству припинено надання житлово-комунальної послуги (послуг) внаслідок того, що громадянин має заборгованість із сплати обов'язкової частки платежу за житлово-комунальні послуги, встановлену йому під час призначення житлової субсидії і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день припинення надання такої послуги (послуг). Зазначена норма застосовується лише у разі наявної інформації від організації про припинення надання послуги (послуг) чи і у разі надання інформації про наявну заборгованість?
За рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням ОСЗН, управителів, об’єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли домогосподарству припинено надання житлово-комунальної послуги (послуг) внаслідок наявної заборгованості, сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється і у тому випадку, коли громадянин має заборгованість із сплати обов’язкової частки внеску/платежу об’єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком, сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день внесення подання об’єднанням.
Наявність аналогічної заборгованості з оплати інших житлово-комунальних послуг не тягне за собою припинення надання субсидій, але враховується при розгляді питання про призначення субсидії на наступний період.
Запитання щодо повернення коштів невикористаних і зайве нарахованих субсидій
Чи повертаються до бюджету невикористані суми субсидії, яка призначається на тверде паливо і скраплений газ та на житлово-комунальні послуги? 
Якщо так, то яка формула розрахунку?
За який період у такому випадку проводиться розрахунок невикористаних сум субсидії?
Відповідно до Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 р. № 534, розрахунок невикористаних сум субсидії проводиться  надавачами послуг станом на 1 травня та 1 жовтня за особовим рахунком споживача - громадянина, якому призначено субсидію на опалювальний (неопалювальний) сезон, що закінчився.
Зауважимо, що надавач послуг, який здійснює зазначений розрахунок, не має інформації про те, який саме тип субсидії призначено домогосподарству.
Розрахунок і повернення невикористаних сум субсидії на комунальні послуги, що призначається разом з субсидією на придбання скрапленого газу і твердого палива, здійснюється у тому ж порядку і за тим самим механізмом, що і для субсидій, призначених на оплату житлово-комунальних послуг.
Як повертається сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії: зменшується нарахування субсидії по актам звірки з управителями, виконавцями комунальних послуг чи повертається готівкою управителями, виконавцями комунальних послуг або громадянином?
Відповідно до пункту 22 Положення на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається управителем, об’єднанням, виконавцем комунальної послуги, громадянином.
У разі відмови управителя, об’єднання, виконавця комунальної послуги або громадянина добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії питання про її примусове стягнення вирішується у судовому порядку.   
Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення враховує зазначену суму під час здійснення розрахунків з таким надавачем, об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельним кооперативом, та відображає разом з нарахуваннями поточного місяця у щомісячному акті звіряння розрахунків за надані послуги.
Якщо суму надміру нарахованої (виплаченої) субсидії повертає громадянин, він може внести її готівкою на рахунок структурного підрозділу з питань соціального захисту населення.
Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повертає до державного бюджету зазначені кошти.

Чи мають право сім’ї, які не мають індивідуального опалення електроенергією, але для обігріву приміщень використовують побутові електроприлади, та під час опалювального сезону не використали всю суму житлової субсидії внаслідок її економії, отримати монетизовану частину невикористаної субсидії ?
Так, мають.
При виявленні порушення у травні 2018 року чи має право структурний підрозділ соціального захисту населення зняти кошти з особових рахунків організацій-надавачів послуг незаконно призначеної субсидії за минулі та поточний роки?
Відповідно до пункту 22 Положення за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється у разі, коли:
у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії;
громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 16 Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення;
виникли обставини, що унеможливлюють надання житлової субсидії, зокрема у разі переїзду домогосподарства в інше житлове приміщення (будинок), іншу місцевість, у разі смерті одинокої особи;
під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства державним соціальним інспектором виявлено ознаки порушення норм законодавства щодо призначення житлової субсидії, які вплинули на право призначення житлової субсидії або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії;
виникнення обставин, зазначених в абзаці сьомому пункту 7 Положення.
На вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається управителем, об’єднанням, виконавцем комунальної послуги, громадянином.
Чинним Положенням не обмежується строк, за який здійснюється перерахунок субсидії  і визначення розміру надміру нарахованої субсидії у таких випадках. 
Запитання щодо обмеження права на призначення субсидій на житлові приміщення великої площі

З 1 травня 2018 року введенообмеження права на призначення житлової субсидії з урахуванням загальної площі житлового приміщення.
Пунктом 6 Положення визначено, що житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо загальна площа житлового приміщення перевищує 120 кв. метрів для квартири і 200 кв. метрів для індивідуального будинку (крім дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей, а також сімей, в яких не менше року проживають троє і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування).
Ураховуючи встановлену соціальну норму житлової площі (13,65 кв. метрів на кожну особу та додатково 35,22 кв. метрів на домогосподарство), права на субсидію не матимуть домогосподарства, які складаються більше як з 6 осіб і проживають у квартирі площею більше 120 кв. метрів, або складаються більше як з 12 осіб і проживають у будинку площею більше 200 кв. метрів, і при цьому не являються будинками сімейного типу, прийомними сім’ями, або багатодітною родиною, в якій не менше року проживають троє і більше дітей, в тому числі опікуваних дітей.
Загальна площа житлового будинку - сумарна площа житлових і підсобних приміщень з урахуванням лоджій, балконів, веранд і терас, що враховуються з відповідним коефіцієнтом. При визначенні загальної площі квартири в одноквартирному будинку не враховуються вхідні тамбури, холодні підвали і технічні підпілля. (Додаток В ДБН В.2.2-15-2005 «Житлові будинки. Основні положення»).
Згідно зі статтею 266.3.2. Податкового кодексу України загальна площа об’єкта житлової нерухомості може бути визначена на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно, та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.
Загальна площа індивідуального будинку складає 230 кв.м., із яких згідно з технічним паспортом 75 кв.м складає площа підвалу.
Чи має право родина на призначення житлової субсидії?
Так, має, оскільки площа підвалу не включається до загальної площі квартири в одноквартирному будинку.
У технічному паспорті на будинок (житлова площа 73,2 кв. метри) та допоміжна площа (190,8 кв. метри) разом складає 264 кв. метри. У характеристиці будинку записано, що площа житлового будинку складає 167,50 кв. метрів. Чи вважається цей будинок як такий, що перевищує 200 кв. метри і на нього субсидія не призначається?
Оскільки площа житлового будинку згідно технічного паспорту складає менш як 200 кв. метрів, таке домогосподарство не обмежується в праві на призначення житлової субсидії.
Чи можливо призначити субсидію на будинок площею 240 кв. м., в якому  проживає дві окремі сім’ї та мають у власності по ½ будинку (по 120 кв.м.)? Будинок не розділено на дві окремі юридичні адреси, однак сім’ї сплачують за всі комунальні послуги на окремі  розділені рахунки.
Права на призначення житлової субсидії немає, оскільки загальна площа житлового будинку, який не являється багатоквартирним житловим будинком, складає більше 200 кв. метрів.
Заявник зареєстрований і проживає у квартирі загальною площею 60 кв.м, та отримав у спадок будинок загальною площею 180 кв.м). Чи має право у такому випадку заявник на призначення субсидії за місцем реєстрації та за яких умов ?
Право заявника на призначення субсидії не обмежується через наявність у власності іншого житлового приміщення (площа житлових приміщень не підсумовується).
Разом з тим, якщо будинок отримано у спадок протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, і вартість успадкованого майна перевищує 50 тис. гривень, права на призначення субсидії на загальних підставах заявник не має. Рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії може бути прийняте комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.
Чи має право на призначення субсидії багатодітна сім'я, що проживає у квартирі площею більше 120 кв. метрів або у будинку площею більше 200 кв. метрів, в якій виховується троє і більше дітей, в тому числі сім'я, в якій є дитина до року?
Багатодітна сім'я, що проживає у квартирі площею більше 120 кв. метрів або у будинку площею більше 200 кв. метрів, матиме право на призначення субсидії на загальних підставах, якщо в ній не менше року проживають троє і більше дітей.
Якщо сім’я включає двох старших дітей і новонароджену дитину, вона матиме право на субсидію, коли найменшій дитині виповниться один рік, за умови, що сім’я проживатиме у цьому житловому приміщенні не менше року.
Запитання щодо обмеження права на субсидію через володіння транспортними засобами

Відповідно до підпункту 2 пункту 6 Положення житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім’ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п’яти років (крім мопеда).
При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля.
Наявність (відсутність) у власності або володінні зазначених осіб транспортних засобів зазначається у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.
Якщо родина користується автомобілем, якому менше п’яти років, по генеральному дорученню, право на субсидію родина втрачає?
Статті 397 – 398 Цивільного кодексу України визначають, що право володіння виникає на підставі договору з власником або особою, якій майно було передане власником, а також на інших підставах, встановлених законом. 
Володільцем чужого майна є особа, яка фактично тримає його у себе.
Генеральне дорученняна автомобіль (транспортний засіб) - це документ, що видається власником автомобіля іншій особі, яка в результаті отримує такі правомочності: керувати, експлуатувати, володіти, розпоряджатися, проводити реєстрацію тощо.
Оскільки у володінні домогосподарства є автомобіль, якому менше 5 років, субсидія не може бути призначена на загальних підставах.
Як розрахувати п’ятирічний термін випуску автомобіля, якщо технічний паспорт  містить лише рік випуску?
П’ятирічний термін розраховується з року випуску, вказаного в технічному паспорті. 
Зокрема, у 2018 році субсидія не призначається на загальних підставах у разі, якщо у власності або володінні особи зі складу домогосподарства (або члена сім’ї особи із складу домогосподарства) є транспортний засіб, датою випуску якого є 2013 рік або один з наступних за ним років.
Чи вважати причіп транспортним засобом?
Житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім’ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п’яти років (крім мопеда) -  пункт 6 Положення.
Відповідно до статті 34 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 № 3353-XII державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.
Запитання щодо обмеження права на субсидію через володіння майном

Відповідно до підпункту 4 пункту 6 Положення житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім’ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив купівлю або іншим законним способом набув право власності на земельну ділянку, квартиру (будинок), транспортний засіб (механізм), будівельні матеріали, інші товари довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла (в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному у пункті 5 Положення) та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування) на суму, яка на дату купівлі, оплати, набуття права власності в інший законний спосіб перевищує 50 тис. гривень.
Чи повинні громадяни надавати довідку про оціночну вартість земельної ділянки у разі набуття права власності або у разі приватизації?
Як визначити вартість успадкованого майна родичами першої лінії споріднення, а також рідними братами, сестрами, онуками, враховуючи те, що при оформленні спадщини даними категоріями осіб нотаріусом не вимагається оцінка майна (в зв’язку із відсутністю податку)?
Як визначається право сім’ї на субсидію у разі набуття права власності членом домогосподарства іншим законним способом (спадщина), якщо в документі про право на спадщину зазначено, що об’єкт спадщини не підлягає оцінці.
Як визначати вартість земельної ділянки, квартири (будинку), транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів. отриманих особою в дар, спадщину або набутих у право власності іншим законним способом?
Якщо громадяни отримали у власність земельну ділянку, квартиру (будинок), транспортний засіб (механізм), інше майно в дар, спадщину або в інший законний спосіб, при якому не проводилася вартісна оцінка набутого у власність майна,  цей факт не впливає на право домогосподарства на призначення житлової субсидії.
Якщо ж при отриманні у власність майна проводилась згідно із законодавством вартісна оцінка майна, і відповідно до неї вартість набутого майна перевищує 50 тис. гривень, домогосподарство не має права на призначення субсидії на загальних підставах. Вартість набутого майна  відображається у документах, що підтверджують право власності на майно.
Чи матиме право на призначення субсидії сім’я у разі придбання перед зверненням за призначенням субсидії земельної ділянки та житлового будинку за окремими договорами  купівлі - продажу, укладеними в один день (вартість земельної ділянки за договором купівлі-продажу – 20 тис. тис., житлового будинку – 40 тис. грн.)?
Право на призначення субсидії обмежено у разі здійснення одноразової купівлі, оплати послуг, набуття права власності.
Ураховуючи, що у наведеному випадку домогосподарством здійснено дві покупки, і сума кожної з них не перевищує 50 тис. гривень, домогосподарство має право на призначення субсидії на загальних підставах.
Запитання щодо призначення субсидій з урахуванням фактично проживаючих осіб

У разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), за рішенням комісії:
 соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства;
доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються.
Таке рішення не застосовується щодо членів сім’ї осіб зі складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства (абзац 7 пункту 9 з посиланням на абзац 3 пункту 9).
Таке рішення не може бути прийняте також щодо тих зареєстрованих членів домогосподарства, у яких (або у членів їх сімей) протягом періоду, за який враховуються доходи (за винятком деяких категорій громадян, визначених абзацами 5-7 підпункту 3 пункту 6 Положення):
були відсутні доходи,
або середньомісячний дохід був менший за розмір мінімальної заробітної плати,
та / або не був сплачений ЄСВ у розмірі, не меншому ніж мінімальний, сумарно протягом трьох місяців,
і такі особи перебували за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи (не включаються дні службового відрядження, лікування або навчання за кордоном, що підтверджується відповідними документами). 
В інших випадках (коли право на призначення субсидії не розглядається в залежності від перебування осіб за кордоном) рішення щодо призначення субсидії на фактично проживаючих осіб приймає комісія виходячи з конкретних обставин, що склалися в домогосподарстві, з урахуванням наявності документів, що підтверджують непроживання особи зі складу зареєстрованих у домогосподарстві, а також акту обстеження матеріально - побутових умов.
Як виявити реальний склад домогосподарства, якщо законодавчо не визначено порядок отримання інформації про членів сім’ї? Наприклад, якщо за адресою зареєстрована одна особа похилого віку, а фактично ще проживає онук із сім’єю, то яким чином повинні соціальні інспектори при складанні акту обстеження матеріально-побутових умов виявити кількісний склад домогосподарства?
Пунктом 9 Положення визначено, що для призначення субсидії до складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку).
Факт проживання у житловому приміщенні родичів, не зареєстрованих за даною адресою, зафіксований в акті обстеження, може бути врахований комісією при визначенні права домогосподарства на призначення субсидії (якщо це комісійна справа, наприклад, при розгляді питання призначення субсидії на понаднормову площу).
Як призначити житлову субсидію у разі коли до складу зареєстрованих в домогосподарстві осіб входить повнолітня дитина, яка навчається у військовій академії та перебуває на повному державному забезпеченні?
Оскільки факт проживання особи зі складу домогосподарства за іншою адресою підтверджено документально, домогосподарство може звернутися на комісію для розгляду питання призначення субсидії без урахування зазначеної особи. Якщо комісія прийме позитивне рішення, доходи такої особи не враховуватимуться, і соціальні нормативи на неї не розраховуватимуться при розрахунку розміру житлової субсидії.
Якщо домогосподарство не звернеться до комісії, субсидія розраховуватиметься на загальних підставах. Доходи курсанта, який зареєстрований у домогосподарстві, враховуються відповідно до пункту 12 Положення.
В квартирі зареєстровані бабуся-пенсіонерка та її повнолітня онука, що не проживає від 2015 року, оскільки навчається у вищому навчальному закладі за кордоном на стаціонарі. В минулому субсидія надавалася лише на  бабусю-пенсіонерку, тому що фактично проживає лише вона. Чи достатньо буде для отримання субсидії з травня 2018 року на одну фактично проживаючу особу (бабусю-пенсіонерку) довідки з університету про навчання внучки?
Оскільки перебування онуки за кордоном пов’язане з навчанням, і це підтверджено документально, комісія може розглянути можливість призначення субсидії з урахуванням осіб, які фактично проживають.
У складі домогосподарства зареєстровано особу працездатного віку, яка тривалий час перебуває за кордоном на постійному місці проживання. Чи можна за рішенням комісії по призначенню субсидії виключити таку особу зі складу домогосподарства як таку, що фактично не проживає?
Якщо перебування за кордоном такої особи (яка не є членом сім’ї – чоловіком або дружиною) пов’язане із службовим відрядженням, лікуванням або навчанням, що підтверджується відповідними документами, комісія може розглянути можливість призначення субсидії з урахуванням осіб, які фактично проживають.
Якщо ж зазначена особа, перебуваючи за кордоном протягом періоду, за який враховуються доходи, не мала доходів, або мала дохід менший за мінімальну заробітну плату, та/або не сплатила ЄСВ у розмірі, не меншому ніж мінімальний, сумарно протягом трьох місяців, комісія не може розглядати рішення про призначення субсидії на фактично проживаючих осіб.
Чи має право комісія розглянути питання призначення субсидії на фактично проживаючих осіб у разі, коли зареєстрована у домогосподарстві особа не є членом сім’ї, отримує пенсію по інвалідності, та фактично проживає за кордоном і здійснює там догляд за іншою особою (наприклад: онук зареєстрований з бабусею, але фактично проживає за кордоном і здійснює там догляд за матір’ю)?
Оскільки у наведеному випадку особа  отримує пенсію, її перебування за кордоном не впливає на право комісії розглянути можливість призначення субсидії на фактично проживаючих осіб.
У разі позитивного рішення комісії щодо призначення субсидії на фактично проживаючих осіб чи є підстави не враховувати для визначення права на призначення житлової субсидії майновий стан члена домогосподарства, який зареєстрований, але фактично не проживає?  
У такому випадку майновий стан члена домогосподарства, який зареєстрований, але фактично не проживає, не впливає на право на призначення субсидії.
В житловому приміщенні зареєстровані: подружжя - 2 непрацюючих пенсіонера та повнолітня донька, яка працює, отримує заробітну плату більше мінімальної, ЄСВ сплачує, дітей немає (фактично проживає окремо від батьків). Чоловік доньки не працює, за кордоном перебував більше 60 днів, за даною адресою не зареєстрований. За яких обставин може бути вилучена донька з складу зареєстрованих за рішенням комісії?
Оскільки член сім’ї особи зі складу зареєстрованих протягом періоду, за який враховуються доходи, більше 60 днів перебував за кордоном за відсутності доходів, комісія не може розглядати можливість призначення субсидії на фактично проживаючих осіб. (абзац 7 пункту 9 Положення).
Чи можна виключити зі складу сім’ї особу, яка користується пільгою за іншою адресою ( в одній і тій ж адміністративно-територіальній одиниці по сусідству) ?
Положення не забороняє розглядати можливість призначення субсидії на фактично зареєстрованих осіб у разі коли особа, щодо якої приймається рішення про виключення зі складу домогосподарства, фактично проживає у тому самому населеномупункті.
Рішення в наведеному випадку приймає комісія з урахуванням усіх обставин, що склалися.
Якими документами може бути підтверджений факт непроживання за місцем реєстрації?
Чи достатньо акту обстеження матеріально - побутових умов домогосподарства, складеного соціальним інспектором зі свідченнями сусідів, для підтвердження непроживання осіб з числа зареєстрованих, коли відсутні інші підтверджуючі документи?
Положення не містить конкретногопереліку документів, які можуть бути документальним підтвердженням факту непроживання особи за місцем реєстрації. 
Повноту та достатність підтверджуючих документів визначає комісія під час розгляду питання про призначення субсидії.
Обов’язковим документом при розгляді питання комісією є акт обстеження матеріально-побутових умов проживаннядомогосподарства, складений соціальним інспектором.
Запитання щодо призначення субсидій особам без доходів

Відповідно до підпункту 3 пункту 6 Положення житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо у складі домогосподарства або у складі сім’ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, і в цьому періоді:
за інформацією ДФС, Пенсійного фонду України, у них взагалі відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або
вони отримували середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; та/або
вони не сплатили єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому ніж мінімальний, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії.
Пунктом 7 Положення визначено, що за наявності таких умов житлову субсидію може бути призначено за рішенням комісії виходячи з конкретних обставин, що склалися. 
Рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії в таких випадках приймається комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.
У мм. Києві та Севастополі, обласних центрах і містах обласного значення у таких випадках позитивне рішення комісії про призначення житлової субсидії може бути прийнято лише у разі, коли такі особи:
перебувають у складних життєвих обставинах, викликаних тривалою хворобою, що підтверджується висновком (довідкою) лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я;
на момент призначення житлової субсидії сплачують єдиний соціальний внесок у розмірі, не меншому ніж мінімальний, протягом двох місяців підряд перед днем звернення за призначенням житлової субсидії або сплачують єдиний соціальний внесок у розмірі, не меншому ніж мінімальний, протягом двох місяців підряд перед місяцем, в якому житлова субсидія призначається без звернення громадянина.
На загальних підставах (без винесення рішення на розгляд комісії) субсидії призначаються, якщо особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії, протягом такого періоду:
навчалися за денною формою навчання у закладах середньої освіти, професійно-технічних навчальних закладах, закладах вищої освіти або зареєстрован

Так, прекрасне село міського типу, все тут подобається :)
Не знаю, треба проаналізувати всі "за" і "проти".
Ніколи не думав про це.
Ще не готовий ні до переїзду, ні тим паче до сімейного життя...
А що - в селі Зимна Вода можна придбати ділянку під житло?)))

Результати...
© 2008-2018 Рада села
“Зимна Вода”